Na ruim 200.000 km werd de originele Fuel Injection onbetrouwbaar: oude bedrading en onderdelen die steeds lastiger te krijgen zijn. Tijd voor iets nieuws met hogere betrouwbaarheid, lager brandstofverbruik en moderne onderdelen.






Het hele plaatje
Al sinds 2003 is Paul eigenaar van de super Beetle met een 1600cc fuel injection motor. De auto is geïmporteerd uit Californië en Paul is de derde eigenaar. In 2015 is de motor gereviseerd vanwege te veel axiale speling. Alles is technisch gehouden bij wat het was. Sindsdien heeft de auto Europa doorkruist: Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg België, Engeland, Tsjechië en natuurlijk de meeste kilometers in Nederland. Bij elkaar sinds 2026 zo’n 40.000 km.
Tijdens de vakantie naar Tsjechië in 2024 bleek dat de prestatie van de auto sterk achteruit. Er was al een vermoeden van een niet goed werkende injector maar onderdelen waren niet te vinden op korte termijn. Tijdens deze reis blijkt bleek dat de katalysator verstopt raakte vanwege de hoeveelheid roet die ontstond door de slechte injector.
Wat hebben we gedaan?
Er moest een keuze worden gemaakt: de motor ombouwen naar een carburateur-versie of er een nieuwe fuel injection 2.0 versie van maken. Dat laatste hebben we gedaan. Nadat de motor is gedemonteerd en is ie opnieuw opgebouwd door Sander naar een VW Airhouse special motor. Hierin is de schuine vertanding van krukas en nokkenas vervangen door een rechte vertanding er zit een andere nokkenas in die zorgt voor een betere vulling. De cilinderinhoud is gestegen naar 1776 cc en verder hebben we de motor voorzien van een reeks sensoren: krukas, nokkenas, luchtinlaat-temperatuur, gasklep, oliedruk en -temperatuur, koptemperatuur, aansturing choke-klep en lambdasonde. Kortom, het is een ‘moderne’ motor geworden die je afstelt met een laptop met uitzondering van de klepspeling, die gaat nog met het handje. De sturing van de motor wordt verzorgd door eenECUMaster Black; een slimme en moderne ECU (Electronic Control Unit) die alle motorfuncties, injectoren en ontsteking aanstuurt.
Voor de oude motor werd het de laatste jaren steeds lastiger om de juiste onderdelen te krijgen. Vaak moesten ze uit Amerika worden gehaald. De onderdelen van deze VW Airhouse Special motor zijn makkelijk te verkrijgen; de injectoren, sensoren en drukregelaars worden ook in moderne auto’s toegepast en de ECU is een Europees bedrijf waarvan hun ECU is vele duizenden moderne auto’s, rally-voertuigen en oldtimers.
Alles gemonteerd en gecheckt: tijd voor de fire up! De motor is op de proefstand gezet en volledig afgesteld. Na de oliewissel is de motor in de kever ingebouwd en is de auto als geheel op de dyno bank gezet. Zo konden we het dynamisch gedrag, compleet met schakelen leren kennen en de afstelling verder optimaliseren.
Na deze ‘make-over’ is de Super Beetle weer een geweldige auto die betrouwbaar is, een hoog koppel heeft wat lekker cruisen mogelijk maakt, en nog eens zuiniger rijdt dan de oude variant.